Sunday, August 7, 2016

Selamat Tinggal Nikon D7100, selamat datang Fujifilm X-t10



Setelah hampir 3 tahun berkhidmat denganku, akhirnya aku membuat keputusan untuk menjual body camera Nikon D7100, lense Sigma 35mm f1.4, Nikon 16-85mm f3.5, 50mm f1.8 dan battery grip.

my camera collage

Pada asalnya aku nk jual semua ni sebab nk guna duit untuk buat wang hantaran kalau jadi kawin dengan seorang perempuan ni.
Tapi apakan daya, jodoh xde, hubungan terhenti di tengah jalan.
Jadi, sebagai orang yang menjadikan camera sebagai satu alat untuk dimain semasa masa lapang, aku bercadang untuk mencuba kamera kategori mirrorless.
Banyak brand yang menghasilkan kamera jenis mirrorless ni,
tapi aku memilih untuk membeil kamera Fujilfilm X-T10. Kalau ikut hati teringin nk pkai fujifilm X-T1 atau tunggu dalam bulan 8 or 9 dah masuk Fujifilm X-T2. Tapi apakan daya, harganya mahal tak kena dengan bajet atau kemampuanku.
Setelah membandingkan beberapa orang dan tempat yg jual kamera fujifilm X-T10, aku jumpa satu mamat ni yang buat bisnes online jual camera. Orang panggil dia ozzy. Nama page dia di ialah Fb
Fujifilm Instax - Ozzy One Stop Photo . Padaku dia ni antara yang jual kamera fujifilm dengan harga murah. Lagi satu dia ni, kalau aku tanya, selagi dia boleh jawab dia akan cuba jawab. Rasanya tak pernah tak layan, aku lak jenis banyak tanya. Kalau tak layan pun sebab ada hal keluarga, biasa la orang dah berkeluarga.

Setelah lama berborak, aku pun decide nk jumpa dia di Mcd Nilai. Sampai je dia di McD tu, terus klua kamera, terus test, ni gamba pertama si Ozzy tauke kamera ni snap..hehe..aku bergaya pegang camera dia.


DSCF0001



Hampir 2 jam kami berbual tentang kamera ni, dia sempat ajar aku sedikit perkara basic tentang kamera ini.
Setelah puas bersembang, dia pula ada urusan penghantaran lain, aku pun keluarkan duit bayar..ambil la kamera tu apa lagi..hehe
Seronoknya la hai dapat kamera baru.
ternyata gambar yang dihasilkan dengan kamera Fujifilm ni berjaya memuaskan hatiku.
Tapi tu la, banyak lagi nak belajar.



20160723_115204


So, kalau u all nk beli kamera Fujifilm, aku suggest boleh la beli dengan brother ni ye 
bawah ni aku kongsi cara nak hubungi dia ye


-Email: ozzyonestopphoto@gmail.com
-Call/Viber/SMS/Whatsapp: 012-3034987
-Line/WeChat/Instagram ID: ozzyphoto
Seller Location: Kajang / B.B.Bangi / B.B.Nilai


Saturday, August 6, 2016

Kisah kuih bangkit cheese


Lama tak bercerita di blog ni.
Hari ni nak bercerita pasal kuih bangkit cheese. Aku ni boleh dikatakan hantu kuih jugak. Macam-macam kuih raya aku suka makan.
kalau tiba musim raya je, aku akan mula gila makan kuih raya. Ada yang aku buat sendiri, ada yang aku beli dan ada yang aku makan di rumah orang.
Nak dijadikan cerita, di Pulau Tinggi, Mersing, Johor tempat aku bekerja ni, bila raya je, pulau ni akan mengadakan marhaban pada setiap malam atau pada malam tertentu di rumah orang kampung.
Pada 18 Julai 2016 yang lepas, rumah jururawat dan rumah imam zam, memilih tarikh tersebut untuk diadakan marhaban di rumah mereka.
Semasa di rumah jururawat pulau, lepas marhaban tu, orang semua balik, tapi aku ni ternampak kuih raya atas meja. Aku pun tanya la pada jururawat tu, “nak makan kuih ni boleh tak?” pastu jururawat cakap, “makan la” aku makan satu kuih ni, sedap lak..tgk2 ada tulis kt bekas die, kuih bangkit cheese.
Aku pun tekad nak cari resipi, nak buat.
Tapi tu la, kt pulau ni xde dapur pembakar pulak.
Pada 21 Julai 2016, aku naik ke darat untuk berjumpa dengan pembeli kamera aku, aku nak jual kamera sebab nak pakai duit.
Konon-kononnya pada asalnya nak guna untuk wang hantaran.
Last2 aku beli kamera, layan kamera jenis mirrorless lak. Kali ni kamera berjenama Fujifilm.

Dalam perjalanan ke KL tu, aku ada singgah satu R&R, tak ingat Pagoh ke Ayer Keroh.
Aku pergi tandas untuk mandi, lepas mandi, aku masuk la satu kedai ni..tgk2 jumpa kuih bangkit cheese yang aku makan di Pulau Tinggi tu..
nikmatnya la hai..rasenya tak sampai aku dh abiskan kuih tu..sdap sgt..
nanti nak belajar buat sendiri je la.
nak buat banyak-banyak..hehe
DSCF0153

Thursday, October 30, 2014

Petua Menghilangkan Migraine

Anda seringkali sakit kepada atau migrin atau migraine??
Rasanya tak salah kalau try petua yang saya dapat ni.
Ini adalah perkongsian ilmu yang saya dapat daripada bacaan di FB. Kawan2 share, so saya share di sini.


Petua untuk menghilang penyakit migraine
1. Merendam Tangan dalam Air Dingin 
Merendam kedua-dua tangan anda di dalam air sejuk selagi anda boleh. Ini mungkin membantu melegakan kesakitan akibat migrain dengan cepat. Anda juga digalakkan untuk membuka dan menutup tangan anda semasa direndam di dalam air.






2. Berada Di Dalam Bilik gelap

Cuba untuk sentiasa bergelap di dalam bilik semasa serangan migrain. Cahaya tambahan dan berlebihan boleh mendatangkan sakit kepala.










3. Mengambil Sedikit Kafein
migrain, sakit kepala, hilangkan migrain, hilangkan sakit kepala
Satu jumlah kafein yang besar boleh menjadi tidak sihat tetapi jumlah yang kurang sebenarnya boleh bertindak sebagai ubat penahan sakit. Ambillah sedikit kafein semasa serangan migrain dan rasakan perbezaannya.


4. Carikan bahan-bahan berikut ::
~ kacang hijau
~ lada hitam
~ garam kasar













Ketiga-tiga bahan tersebut diisi atas kertas surat khabar, kemudian pijak dengan kaki sambil berselawat, Insya Allah, migraine tersebut akan beransur hilang dan pulih seperti sediakala. Telah ramai pesakit berjaya pulih daripada migraine dengan mencuba kaedah ini. Allah yang menentukan kita hanya berusaha dan bertawakkal kepada Nya.
Selamat Mencuba ..

Tuesday, October 28, 2014

Program Latihan untuk Guru (PLuG) TMK Tahun 5 PPD Mersing

Setelah sekian lama tidak menulis, hari ni tiba saya terpanggil untuk menulis kembali.
Kisahnya,
Saya kena ganti cikgu sekolah untuk menghadiri Program Latihan untuk Guru TMK tahun 5.

Di sini, JU TMK pada slot kedua ni ada menyentuh tentang blog. Bagaimana cara untuk create blog. Lalu saya teringat yang saya sudah pun mempunyai blog sendiri.

Jadi, apa lagi, login blog sendiri je la..hehe


Wednesday, February 27, 2013

7 Golongan yang Berada dalam Naungan Allah S.W.T


Sahabat-sahabat, tahukah anda bahawa ada 7 Golongan Dalam Naungan Allah Swt. pada hari yg tiada naungan kecuali naungan-Nya. iaitu:

1. Pemimpin yang Adil

2. Pemuda yang tumbuh dengan Ibadah kpd Allah (selalu beribadah)

3. Seseorang yang hatinya bergantung kpd masjid (selalu melakukan solat berjamaah di dalamnya)

4. Dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah.

5. Seseorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk berzina), tapi ia mengatakan: “Aku takut kepada Allah.”

6. Seseorang yang diberikan sedekah kemudian merahsiakannya sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kanannya.

7. Seseorang yg berdzikir (mengingat) Allah dalam kesendirianya, lalu menitiskan air mata dari kedua matanya. ( HR. Bukhari )

sumber : @TeladanRasul

10 Tips untuk mudah bersalin



1) Amalkan bacaan ayat-ayat Al Quran , selawat dan zikir.
Selepas solat, amalkan baca doa-doa berkaitan pregnancy, bersalin dan nak dapatkan anak soleh cam surah Al A’raaf (128), surah At Taubah, surah Yunus (31), surah Yusuf (68), surah Al Hijr (97-99), surah An Nahl (78), surah As Sajdah (7-9), surah Maryam dan surah Yaasin.
Selain itu, amalkan baca Al fatihah, 3 qul, Ayat Kursi dan selawat syifa’ sebelum tidur dan sapu ke perut dari atas ke bawah.


2)Minum air kelapa muda.

Selain memudahkan proses bersalin, ia membersihkan kepala bayi yang keluar dari pintu rahim. Kulit pun cantik dan rambut sihat.


3)Banyakkan ‘aktiviti’ bersama suami. pilih posisi yg sesuai bila bersama..Klo rasa malas & xbernafsu..ingatlah ini hnya utk memudahkan anda bersalin


4)Meminta maaf sekerap mungkin terutama kepada suami & ibu bapa


5)Makan kurma 3 atau 7 biji sehari


6)Tidur yang Mencukupi



7) Jangan Tahan Kencing
Sikap sebegini sebenarnya memanjangkan lagi tempoh masa proses pelahiran. Jika pundi kencing terasa penuh, jangan segan silu meminta bantuan suami atau jururawat untuk menemankan anda ke bilik air. Jadi sebarang kemungkinan yang tidak diingini dapat dielakkan malah anda akan sentiasa berada dalam keadaan yang selesa untuk menempuhi saat bersalin.


8)Bertenang Dan Jangan Kerap Tertekan


9)Kerap Berjalan-jalan
Sentiasa bergerak dengan berjalan-jalan dapat membantu anda ketika proses pelahiran. Jangka masa proses pelahiran boleh menjadi pendek jika anda berdiri tegak. Keadaan ini membantu bayi masuk ke salur peranakan dengan betul. Oleh itu, anda disarankan untuk tidak hanya berbaring di atas katil tetapi berjalan-jalan di sekitar kawasan bilik bersalin sambil ditemani suami untuk memudahkan bayi turun dan mempercepatkan proses pelahiran.


10) Tarik Nafas Panjang
Bunyinya kedengaran ringkas namum sering tidak diperdulikan. Pengabaian amalan menarik nafas panjang boleh melambatkan proses pelahiran. Ini terjadi kerana tanpa melakukan rutin bernafas sedalam-dalamnya, anda menjadi kurang tenang.


Tapi ingat ni hanyalah ikhtiar dan keberkesanannya atas izin Allah SWT sahaja. Setiap kelahiran tu berbeza sakitnya dan hanya Allah yang menentukannya.

sumber : https://www.facebook.com/asas.collection


Wednesday, February 9, 2011

~ TANDA LELAKI SAYANG ~

Apabila seorang lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas,
perubahan sikapnya dapat dilihat dengan jelas.
hati lelaki yang dianggap keras selama ini,
tiba-tiba menjadi selembut kapas.
bahkan lelaki yang mabuk cinta sanggup berkorban dan melakukan apa sahaja untuk kekasihnya.
sekeras manapun hati lelaki, ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai.
namun kaum wanita janganlah mengambil kesempatan di atas pengorbanan yang dilakukan lelaki untuk mu itu..


Sekiranya kamu menyedari teman lelaki kamu sentiasa bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk kamu dengan rela hati,
nyata kamu tidak silap memilih teman hidup.
Situasi ini terang-terangan sudah menjelaskan perkara sebenar.
Dia bukanlah jenis orang yang berdamping denganmu sekadar suka-suka ataupun untuk mengambil kesempatan,
tetapi atas dasar cinta yang sebenar.
Betapa beruntungnya kamu..


selain itu,
jika teman lelakimu sentiasa buat hatimu senang dan terhibur,
itu tandanya dia inginkan perhubungan yang serius daripada kamu.
Sudah tentu dalam sesebuah hubungan kita inginkan sesuatu kenangan yang manis untuk dikenang.
jadi tidak hairanlah lelaki sebegini sentiasa inginkan suasana ceria setiap kali berdampingan dengan orang yang dianggap istimewa dalam hidupnya.
Padanya sudah menjadi tanggungjawabnya untuk membuatkan hati orang yang disayangi sentiasa senang dan terhibur.


Jangan kamu anggap teman lelakimu seorang yang kuat membebel sekiranya setiap masa dia cuba memberi kamu nasihat.
Ingat,nasihat bermaksud mengingati
Dia akan sentiasa mengingati orang yang dia sayangi agar hubungan yang terjalin berjalan lancar tanpa sebarang masalah.
Itu tandanya dia amat menyayangi perhubungan di antara kamu.
Jadi, terbukalah mendengar nasihatnya...


Jika sudah sayang, 
macam-macam akan kamu fikirkan termasuklah bimbang akan kehilangannya.
Begitu juga jika teman lelakimu menyatakan dia selalu memikir dan risaukan kesudahan hubungan kamu.
Ini bermakna dia selalu fikirkan mengenai hubungan kamu dan bagaimana untuk menyelamatkannya dari berakhir begitu sahaja.
Kalau boleh biarlah ke jinjang pelamin, baru berbaloi!


Lucu tapi hakikatnya begitulah apabila teman lelakimu berperangai tidak ubah seperti anak-anak kecil semata-mata untuk mendapat perhatian daripadamu.
Si dia mahu bermanja dan inginkan kekasih hatinya melayannya lebih daripada orang lain yang pernah kamu sayang.
Kalau dia merajuk hati, 
sesekali cubalah untuk memujuknya.
Jangan pula kamu sangka manjanya itu mengada-ngada.
Bukan senang lelaki sanggup mengubah sikap machonya kepada seorang lelaki yang berperawakan manja.
Hanya untuk orang yang disayangi sahaja....


Kamu hadapi masalah dan orang pertama yang datang membantumu adalah teman lelakimu.
Tandanya dia tidak mahu melihat kamu susah dan rasa bertanggungjawab untuk membantu.
Si dia akan menjadi orang yang paling rajin dan sanggup melakukan apa sahaja asalkan kamu senang dan tidak dibebani kerja ataupun masalah. Beruntungnya!


Kamu memberitahunya yang kamu akan ke satu-satu tempat untuk satu jangka masa yang agak lama.
Tiba-tiba dia jadi menggelabah dan tidak menentu.
Itu tandanya si dia langsung tidak boleh berjauhan darimu dan kamu tidak perlu ragu lagi tentang kesetiaannya..


Sekiranya teman lelakimu sentiasa bertanyakan soalan yang sama,
" you masih sayang i?"
jangan anggap itu satu persoalan yang membosankan.
Itu tandanya si dia tidak mahu kasih sayang kamu kepadanya menjadi luntur.
Sebab itulah, kalimah tersebut sentiasa diulang-ulang agar kamu tahu betapa si dia sentiasa mahu kamu ingat diri kamu sudah dimiliki olehnya.


Si dia sanggup menitiskan air mata demi kekasihnya
Bukan semua lelaki sanggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan.
Tidakkah kamu terharu melihat seorang lelaki yang sanggup menitiskan air mata demi kamu.
Itu membuktikan cintanya begitu kuat buatmu..


Manusia tidak ada yang sempurna,
samalah juga teman lelaki kamu,
tak lari dari buat silap dan kadang-kadang buat kamu kecil hati.
Tapi kalau dia nak berubah adalah satu perkara yang baik dan kamu perlu sokong dia
berilah dia masa untuk berubah.
nak berubah ini bukan senang tapi kalau dia berubah demi Allah, demi untuk bahagiakan kamu,
itu satu perkara yang baik.
Janganlah kamu cari pengganti dia semata-mata kamu kecil hati dengan kesalahan dia.
dan kamu pasti ke pengganti kamu itu dapat bahagiakan kamu..


Dan pengorbanan paling besar sekaligus menjelaskan lagi betapa si dia menyayangi akan dirimu apabila teman lelakimu lebih mementingkan diri kamu berbanding dirinya.
Apa sahaja yang dilakukan semata-mata untukmu.
Asalkan kamu sentiasa selesa dan berasa selamat setiap kali bersama dirinya.


Jadi, HARGAILAH lelaki dan terimalah mereka seadanya..
Berilah diri kamu peluang untuk kembali mencintai seseorang yang bergelar lelaki.


Setiap pasangan ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.
Kalau kamu rasa pasangan kamu banyak kekurangan dan selalu sakitkan hati kamu lalu kamu cari pengganti,
alasan kamu dah tak ada hati
dan tak serasi,

kamu pula macam mana?
adakah kamu itu tak pernah buat silap?
kamu tak pernah sakitkan hati pasangan kamu??


Jangan biarkan ego menguasai perasaan kalau tidak kamu pasti akan menyesal satu hari nanti..


Mungkin pasangan kamu tak sempurna,
tapi kalau kamu dapat
rasa keikhlasan hati dia,
itu lebih baik..
dan..
ikhlas itu tidak boleh dilihat,
tapi boleh dirasa dengan hati..