Saturday, April 24, 2010

Apabila perasaan dengki menyelubungi hatiku..

aku ada seorang sahabat
die ni seorang yg boleh dikatekn untung sgt.
die pndai amik hati org.
pndai melawak dan mcm2 lg la.
ble smp waktu kne wat assignment, die ni sng je dpt mklumat dr bdak pmpn.
ape je die mntak tlg,sume bdak pmpn bg.
sng kn?

pnah satu ketika dulu, apabila pensyarah memnta aku utk brtnye dgn sorg pmpn ni.
"awk tnye '....' format keje die btol,suroh die aja awk"
aku pn pegi la kt die, ble aku nk tnye je,die lari dr aku.malu dijadikan alasan.
pastu sahabat aku sorg ni pn pensyarah suwoh pmpn tu aja die.
pmpn tak lari, diajar dgn baek kwn aku ni
siap bkk laptop lg.tnjuk satu per satu
aku terkilan sgt ngan pmpn ni.
knpe aku dilyn cmni.
jahat sgt ke aku ni
smp ble aku nk maju klu kwn2 sndiri tak mahu bantu aku

untung kwn aku ni.
sume assignment die mcm bdak pmpn.
kemas dan teratur.
dh msuk semester 3 ijazah dh pn.
sikap mereka masih begitu.
die masih mndpt layanan yg baik.
aku dengki sgt.
aku cemburu sgt.
aku pn nk blaja jugak.
nk dpt pointer tinggi jugak.
tp ntah la.

mungkin ade hikmah di sebalik semua ini.
Allah nk aku berdikari.
belajar sendiri.
mgkn hasil kerja aku tidak sebaik mereka.
tp aku berpuas hati dgn kerja yg aku wat hasil air tgn aku sndri.
mgkn aku gagal dgn tugasan yg diberi, tp dr kegagalan itulah aku harus bangkit.
blaja dr kegagalan itu.

tikar sembahyang menjadi tmpat aku bersujud memohon petunjuk dr mu ya Allah.
hnya solat dpt menenangkan aku.Alhamdulillah.

aku ingin berubah.tp aku tidak mencari hidayah itu.
knape aku tidak berusaha. sering mls.
ya Allah.
berikan aku petunjuk kpd hmbamu yg lemah ini.
berikan aku kejayaan sebaik-baik kejayaan.
di dunia dan di akhirat.
berkatilah perjalanan hidupku setiap hari.

4 comments:

  1. sabar megat..mungkin ade sebab die wat cmtu..pe kate rapatkan ukhwah ngan clasm3, mungkin nnti semua dah biase, sng nk mntak tlg pape..

    ReplyDelete
  2. Salam.. Semoga Megat bersemangat dan senantiasa mendapat taufiq hidayah daripadaNya.. Bukan kah lebih baik jika Megat usaha sendiri dan bersama2 kawan2 lelaki yg lain.. Pergaulan dgn gadis2 ni akan membawa lebih bnyk keburukan sebenarnya.. Allah swt melarang perhubungan antara lelaki dan wanita : maka 'penolakan' mereka terhadap Megat adalah pemberian Allah buat mu.. Bersyukurlah..

    ReplyDelete