Saturday, August 6, 2016

Kisah kuih bangkit cheese


Lama tak bercerita di blog ni.
Hari ni nak bercerita pasal kuih bangkit cheese. Aku ni boleh dikatakan hantu kuih jugak. Macam-macam kuih raya aku suka makan.
kalau tiba musim raya je, aku akan mula gila makan kuih raya. Ada yang aku buat sendiri, ada yang aku beli dan ada yang aku makan di rumah orang.
Nak dijadikan cerita, di Pulau Tinggi, Mersing, Johor tempat aku bekerja ni, bila raya je, pulau ni akan mengadakan marhaban pada setiap malam atau pada malam tertentu di rumah orang kampung.
Pada 18 Julai 2016 yang lepas, rumah jururawat dan rumah imam zam, memilih tarikh tersebut untuk diadakan marhaban di rumah mereka.
Semasa di rumah jururawat pulau, lepas marhaban tu, orang semua balik, tapi aku ni ternampak kuih raya atas meja. Aku pun tanya la pada jururawat tu, “nak makan kuih ni boleh tak?” pastu jururawat cakap, “makan la” aku makan satu kuih ni, sedap lak..tgk2 ada tulis kt bekas die, kuih bangkit cheese.
Aku pun tekad nak cari resipi, nak buat.
Tapi tu la, kt pulau ni xde dapur pembakar pulak.
Pada 21 Julai 2016, aku naik ke darat untuk berjumpa dengan pembeli kamera aku, aku nak jual kamera sebab nak pakai duit.
Konon-kononnya pada asalnya nak guna untuk wang hantaran.
Last2 aku beli kamera, layan kamera jenis mirrorless lak. Kali ni kamera berjenama Fujifilm.

Dalam perjalanan ke KL tu, aku ada singgah satu R&R, tak ingat Pagoh ke Ayer Keroh.
Aku pergi tandas untuk mandi, lepas mandi, aku masuk la satu kedai ni..tgk2 jumpa kuih bangkit cheese yang aku makan di Pulau Tinggi tu..
nikmatnya la hai..rasenya tak sampai aku dh abiskan kuih tu..sdap sgt..
nanti nak belajar buat sendiri je la.
nak buat banyak-banyak..hehe
DSCF0153

No comments:

Post a Comment